کنزالمال ، یک سال پس از حادثه آتش سوزی

 

یک سال پیش در چنین روزهایی (1 آذر 98 ) مجتمع تجاری کنزالمال ( اروند مال ) دچار حریق شد و 79 غرفه به همراه 4 سوله انبار به طور کامل در آتش سوخت. این بازار دارای 250 غرفه بوده و متعلق به سازمان منطقه آزاد اروند است.

اما کنزالمال ، قبل از آن که شعله‌ور شود ، قبل از آن که عقربه‌های ساعت به 20 و 55 دقیقه شامگاه یکم آذر برسند، قبل از این‌که پای خبرنگارها و عکاس‌ها و خیل نیروهای امدادی به این منطقه باز شود، آتشی زیر خاکستر بود؛ آتشی که پیش‌بینی شعله‌ور شدنش کار سختی نبود و بالاخره آتش از انتهای بازار شعله ور شد و به سایر قسمت ها سرایت کرد.

بیش از ده گروه آتش نشان از پنج شهر خوزستان از جمله آبادان و خرمشهر برای مهار آتش و انجام عملیات اطفاء حریق تلاش کردند.

 

صدای آبادان

 

گزارش کارشناسان سازمان آتش نشانی خرمشهر به ایرادهای وارد به ایمنی مجتمع اشاره می کند. قرار گرفتن ژنراتور برق در کنار برق اصلی ساختمان عملی غیر ایمن است و یک نقص ایمنی است، یک سال از شارژ کپسول‌های آتش‌نشانی مجتمع می‌گذشت و باکس‌های آتش با پوسترهای تبلیغاتی پوشانده شده بود.

همچنین محل مرکز اعلام حریق در درون ساختمان قرار دارد که در محل آن عرضه ماشین کودک قرار داشت و این در حالی است که این مرکز باید در محلی جداگانه و با نظارت دو کاربر مخصوص قرار داشته باشد.

این گزارش نا ایمن بودن انبارها را یکی دیگر از علت‌های گسترش آتش می داند. در انبارها که کانون شروع آتش بود، نکات ایمنی همچون کپسول‌های آتش‌نشانی و انبارداری ایمن از جمله رعایت فاصله میان اجناس و همین ‌طور فاصله میان اجناس قابل اشتعال و دیگر کالاها رعایت نشده بود.

در ادامه این گزارش آمده بود نکات نا ایمن بازار طی چند مرحله مکاتبه از سال ۹۵ اعلام شده بود ولی با این ‌حال اقدام‌های اصلاحی لازم از سوی متولیان انجام ‌نشده است.

در بهمن ماه سال 98 پس از آواربرداری و انتخاب پیمانکار از سوی شرکت توسعه و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند ، عملیات بازسازی بخش سوخته آغاز شد اما در انتهای اسفند ماه همان سال بازسازی تا به امروز متوقف شده است.

حال پس از گذشت یک سال از حادثه غرفه داران خسارت دیده گلایه های زیادی دارند.

 

یکی از غرفه داران که در راهروی آخر بازار غرفه بزرگ عرضه کالاهای لوکس داشته می گوید پس از گذشت یک سال همچنان راهروی آخر بازار و غرفه ی وی به صورت زمین خاکی باقی مانده است. این در حالی است که مسئولان وعده داده بودند بخش آسیب دیده بازار در اسفند 98 بازسازی و بازگشایی می شود.

علی در ادامه بیان کرد: 8 نفر در غرفه وی مشغول به کار بوده اند که در حال حاضر همه بیکار هستند.

وی افزود: در یک سال گذشته مسئولان فقط قول و وعده داده اند و هیچ کس جوابگوی خسارت وارد شده به کسبه و سرمایه گذاران این مجتمع نیست. چقدر کارگر از قبل کنزالمال نان می‌خوردند که متاسفه همه‌ رفتند.

 

صدای آبادان

 

یکی دیگر از غرفه داران که در صنف لوازم آرایشی و بهداشتی مشغول به فعالیت بوده می گوید: علاوه بر اینکه غرفه ام در آتش سوخته ، مقدار زیادی کالا نیز در انبار داشتم که همه خاکستر شدند. اما با گذشت یک سال از حادثه همچنان تکلیف پرداخت خسارت ما مشخص نیست.

حیدر ادامه داد: کالاهایی که در بازار کنزالمال عرضه می شوند اکثرا وارداتی هستند و با افزایش شدید نرخ ارز نسبت به سال گذشته ضرر کسبه دو چندان شده است.

 

مهدی که در صنف پوشاک مشغول به فعالیت بوده می گوید: روزهای اول پس از حادثه ، مدیر بازار به ما قول داد در صورتی که شکایت قضایی نکنیم حتما در جبران خسارت به ما کمک خواهد کرد. اما حالا پس از یک سال اظهارنامه دادگاه از سوی مدیریت بازار برای ما ارسال شده با این ادعا که بازسازی غرفه در مرداد ماه سال 99 به پایان رسیده و به دلیل اینکه غرفه را تجهیز و راه اندازی نکرده ام امتیاز آن سلب خواهد شد.

وی افزود: بنا به گفته مسئولان پروژه بازسازی به دلیل نیمه کار رها شدن ، از پیمانکار تحویل مدیریت نشده ، پس چطور غرفه دار باید آن را تحویل بگیرید و تجهیز کند؟ بعضی از غرفه ها حتی سیم برق و چراغ هم ندارند.

 

یکی دیگر از غرفه داران خسارت دیده با اشاره به خبر پخش شده از صدا و سیمای مرکز آبادان در دی ماه 98 مبنی بر اعطای تسهیلات به آسیب دیدگان حادثه آتش سوزی کنزالمال می گوید: در جلسه ای که در فرمانداری خرمشهر با حضور مسئولان مختلف برگزار شد مقرر شد که به افراد خسارت دیده تسهیلات کم بهره با تنفس یک ساله اعطا شود.

رامین که در حال تجهیز غرفه نیمه کاره خود است ادامه داد: پرداخت فوری تسهیلات بانکی جهت کمک به راه اندازی مجدد غرفه ها جزو وعده‌هایی بود که در حد پخش یک خبر باقی ماند و تا کنون هیچ کدام از غرفه داران تسهیلاتی از این محل دریافت نکرده اند.

 

یکی دیگر از غرفه داران خسارت دیده گفت: 25 نفر از غرفه دارانی که غرفه ی آنها در آتش سوخت بیمه آتش سوزی نداشتند. همه ی دارایی آنها سوخته و حال توان راه اندازی کسب و کار خود را ندارند.

میثم درباره وعده و وعیدی که بعد از وقوع حادثه به غرفه داران داده شد، بیان می‌کند: قرار بود در طول دو سه ماه کنزالمال را بسازند، اما اکنون یک سال گذشته است و بازسازی نیمه کاره رها شده است. در این یک سال‌ به ما هیچ کمکی نشده است. هیچ‌کس نیامده به ما بگوید شما چه داشتید و چه نداشتید.

او با بیان اینکه برخی از غرفه داران که از نظر مالی وضع خوبی داشتند با هزینه شخصی غرفه خود را بازسازی کردند، می‌گوید: اما خیلی‌ها که ضعیف بودند و بیمه هم نداشتند دچار مشکل شدند.

 

دانیال که در صنف پوشاک فعالیت می کرده بیان کرد: همه غرفه داران مستاجر شرکت توسعه و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند هستند و بر اساس گزارش سازمان آتش نشانی خرمشهر هیچ یک از غرفه داران مسبب شروع آتش سوزی نبوده اند پس جبران خسارت و بازسازی کامل بازار بر عهده موجر است.

وی با اشاره به کیفیت پایین کار بازسازی گفت: چرا پیمانکار سرامیک کف و گچ کاری دیوارهای غرفه ها را انجام نمی دهد و بر عهده غرفه داران گذاشته است؟ چرا برای نصب شیشه های سکوریت هر غرفه قاب فلزی مجزا ساخته نشده است؟

 

یکی دیگر از غرفه داران خسارت دیده گفت: در مدت این یک سال بیش از 15 نامه با امضا اکثریت کسبه به جهت پیگیری مسائل مختلف مجتمع کنزالمال به مسئولان در سازمان ها و نهادهای متولی ارائه شده است که متاسفانه جز وعده نتیجه ی دیگری نداشت.

آرش افزود: حاصل سرمایه گذاری و تلاش 6 سال ما ظرف 3 ساعت به خاکستر تبدیل شد. بعد مسئولان آمدند و حرف‌های زیبایی به ما زدند. گفتند اینجا را دو ماهه بازسازی می‌کنیم و به شما تسهیلات ارزان‌قیمت می‌دهیم. مرهمی‌ موقتی در سطح حرف روی زخم ما گذاشتند و عکس‌هایشان را گرفتند و رفتند. کسبه ماندند و این همه گرفتاری.

 

در هر حال امروز که به نخستین سالروز حادثه آتش سوزی کنزالمال نزدیک می شویم ، وعده های بسیاری تلنبار شده و مال باختگانی که امروز حال بدتری از روز حادثه دارند، همچنان منتظرند.

اما سوال این است، چرا پس از گذشت یک سال بازسازی بخش سوخته کنزالمال به سرانجام نرسیده است؟

 

بیشتر بخوانید :

وقوع آتش‌سوزی در بازار بزرگ اروند مال خرمشهر

اتصالی برق دلیل آتش‌ سوزی بازار اروند خرمشهر بود

هشت نفر در آتش‌سوزی بازار اروند خرمشهر مصدوم شدند

مجتمع تجاری اروند مال بازگشایی شد

اروند مال بزرگ ترین مرکز تجاری ، تفریحی و فرهنگی در منطقه آزاد اروند

 

دیدگاه‌ها  

+5 #1 م.ع 1399-08-19 20:41
متاسفانه هیچگونه حمایتی از ما مال باختگان نشد.
فقط حرف زدند و رفتند ما ماندیم و خروارها ویرانی غیر قابل جبران...
+3 #2 علي 1399-08-19 20:59
شناسنامه ٥ ساله آبادان و خرمشهر
اين نگين نو نهال (مجتمع تجاري اروند مال يا كنزالمال سابق)
با غيرت و هميت و سرمايه گذاري خود كسبه به مدت ٦ سال عرق ريختن و ميوه داد و در نهايت توسط مديران بومي و غير بومي با بي درايتي ظرف مدت ٣ ساعت دود و خاكستر شد.
و اما بعد از گذشت ١ سال
با نامه نگاريها، جلسات متعدد، وعده هايي كه محقق نشد به سازمانها و ارگانها رفتيم و آمديم، صبور بوديم و منتظر!
و همچنان چشم در دست گره گشايي كه از راه برسد و بصيرتش مشكل گشاي ٢٥٠ غرفه داري كه خون دلها خوردند شود.
آري،
خانواده هايي كه شاغل بودند و اشتغال زايي هم كرده بودند همه بيكار شدند
و در طوفان سهمگين دروغين مسئولين
بالا و پايين شدند.
حال و روز كسبه كنزالمال بسي عميق تر و داغ تر از آتشي است كه در ٩٨/٩/١ رخ داد و رها شد...
+6 #3 شهروند خسته 1399-08-19 21:59
شرکت توسعه سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند از شرکتهای زیرمجموعه سازمان منطقه آزاد اروند که وظیفه و حوزه فعالیت این شرکت به وضوح در نام و عنوان آن نمایان است.
به گفته و اذعان مسوءلین همین شرکت تا قبل از حادثه آتش سوزی مجتمع تجاری اروند بخشی از پرداخت هزینه ها مربوط به دیگر فعالیت بخشها و فعالیتهای دیگر این شرکت از درآمدهای حاصل از این مجتمع تامین می شده
اما دلیل توقف عملیات بازسازی قسمت سوخته بازار از اسفند ماه ۹۸ تاکنون را مشکلات مالی و خوردن کفگیر به ته دیگ عنوان می کنند.
اما در آن سوی ماجرا وقتی نتیجه بررسی دیوان محاسبات و تخلفات مالی سازمان و شرکت توسعه در ۱۸ صفحه منتشر می شود با قرار دادن این ماجراها به عمق فاجعه و ظلمی که به واسطه مطامع شخصی عده ای اتفاق افتاده پی می بریم
+1 #4 منا 1399-08-19 22:35
سلام ممنون بلاخره یکی پیدا شد صدای ما باشد من هم از مال باختگان بی بیمه ی کنزالمال هستم و هنوز پرونده ی نا تمام ما در شورای حل اختلاف است بنا به تهدیدی که کردن اینکه شما مستاجر هستید و اگر شکایت کنید فسخ قرارداد می کنیم و تا به حال کمکی که نکرده اند و پول سرامیک گچ کاری رو هم گرفتن این هم از وضع کنونی بازار متاسفم واسه مسئولین بی کفایت
+4 #5 پیرو ولایت 1399-08-20 02:11
یکی از قسمت های سازمان که هم قوه ی قضاییه و هم سازمان بازرسی باید با دقت و جستجوگرانه عملکرد سازمان و مدیران و کارمندان در ده سال گذشته اش را مورد واکاوی قرار دهد شرکت توسعه هستش که عملکرد بسیار بدی در این دهه گذشته داشته.
0 #6 حامد 1399-08-20 02:44
سلام متاسفانه بعد از آتش سوزی هیچ کدوم از قول هایی که داده شد انجام نشد و الان بعد گذشت یک سال هنوز بازار نیمه کاره س تو این مدت کلی از کارکنان غرفه ها که از کار بیکار شدن کاش وعده وعیدهای آقای دریس مدیر وقت بازار درست بود!
+5 #7 دانیال 1399-08-20 02:46
فقط وعده های دروغ و پوچ
+8 #8 کنار سیکلین آبادان 1399-08-20 03:18
داستان سینما رکس تکرار شد و هنوز برای همیشه ادامه داره آبادان بیداره !
+2 #9 شهروند خسته 1399-08-20 04:45
آیا شراکت و سرمایه گذاری سازمان و به طبع آن شرکت توسعه در ساخت مجتمع تجاری جدید درست دیوار به دیوار بخش حادثه دیده کنزالمال و توقف عملیات بازسازی و رهاکردن پروژه به صورت ناتمام دهن کجی و توهین به دهها غرفه دار و خانواده آنان که علاوه بر نابودی و دسترنج چندین سالشان نزدیک به یک سال بدون هیچگونه حمایت و پشتیبانی و بعضا بدون داشتن محل درآمد در این شرایط سخت نیست؟
-2 #10 محمد م 1399-08-20 07:39
با سلام و‌خسته نباشید داشتیم زندگی می کردیم تو یه شب یک‌ ساعت مسیر زندگیمون عوض شد هنوز هم سرپا نشدیم هیچگونه حمایتی هم نشدیم هیچکس هم جواب درستی نداد هنوز هم منتظر مساعدت و همکاری هستیم خیلی از دست دادیم شاید دیگه هیچ چیز مثل قبل نشه اون شب اتش بعد از ساعت ها مهار شد اما هنوز خاکستر اتش ان شب مشغول باریدن بر زندگی خیلی از ماهاست ما ماندیم یک دنیا بدهی قسط و‌ نا امیدی نگاهمون به حمایت همیشگی خداوند و کمک مسولین مرسی از تمام کسانی که تو‌ این مدت کنار ما بودند
-4 #11 خدا دوست 1399-08-20 09:17
بلایی که به سرمان آمد قابل جبران نبود و نیست، هیچ کس حمایتمان نکرد، ما را با کلی بدهکاری و بدبختی به حال خود رها کردند، ما ماندیم و یک مشت خرابه، حالا هم که مثلا بازسازی شده همه چیز با کلی عیب و ایراد و نواقص ساخته شده و هنوز هم ما باید برای ترمیم و اصلاح بازسازیشان هزینه کنیم
+2 #12 ب.ن 1399-08-20 09:33
کجا هستن آن مردان پر ادعا؟
سالها خون دل خوردیم و طی سه ساعت با خاک یکی شدیم ،سوختن خودمان را به تماشا نشستیم...
خدا از سرشان نمی گذرد...
بیمه اجناس توی انبار چه شد؟
برق؟
روشنایی؟
سرامیک ناتمام راهروها؟
سرامیک کف مغازه ها؟
گچ دیوارها؟
تسهیلات؟
فقط حرف زدن و حرف ... گوشمان پر از حرف های صدمن ی غاز و دستهایمان خالی
-1 #13 محمود 1399-08-20 12:01
متاسفانه هيچگونه حمايتي وجود ندارد و ما تنهاييم با تمام مشكلات
-3 #14 میلاد 1399-08-20 12:29
متاسفانه هیچگونه حمایتی از ما مال باختگان نشد.
فقط حرف زدند و رفتند ما ماندیم و خروارها ویرانی غیر قابل جبران...
-4 #15 کاسب بدبخت 1399-08-20 13:05
چرا شرکت توسعه با ورود خبرنگار صدا و سیما به بازار مخالفت می کند؟ مگر منطقه نظامی است یا رآکتور هسته ای؟
نگران چه چیزی هستن؟ نمایش نتیجه مدیریت جهادی؟
صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نهادی است زیر نظر رهبری و پیگیر مشکلات ملت مظلوم منطقه
+3 #16 مسیح 1399-08-20 13:32
فقط امیدوارم خدا از باعث بانیش نگذره زندگی کوتاه و دنیا بی ارزش
اما جایی دیگه ای هست که زندگی طولانی و ابدی به امید دیدار اونجا همدیگه رو ملاقات می کنیم
+2 #17 شهروند خسته 1399-08-21 05:22
به گفته مسئولین شرکت توسعه وجود برخی از کمبودها و کاستیها در زمینه خدمات داخلی و امور مربوط به تعمیر و نگهداری مجتمع تجاری اروند به دلیل عدم پرداخت به موقع اجاره از سوی کسبه می باشد و مبلغ این معوقات را در حدود ۱۱ میلیارد تومن عنوان می کنند.
مجموع مبلغ اجاره بهای همه غرفه ها و کانتر و کیوسکهای موجود در مجتمع سالانه چیزی حدود ۵ میلیارد تومن است از طرفی نزدیک به ۳ سال از مدیریت شرکت توسعه بر مجتمع می گذرد که یک محاسبه ساده میزان درآمد شرکت از محل اجاره بایستی حدودا ۱۵ میلیارد تومن باشد
به هر حال با توجه به آنچه در ادامه می آید قضاوت با شما:
بخشی از هزینه های مالی شرکت در سایر امور از محل درآمد حاصله از کنزالمال تامین و پرداخت می گردید. ۱۱ میلیارد بدهی معوق کسبه یعنی فقط ۴ میلیارد دریافتی طی ۳ سال و پوشش کلیه هزینه های مربوط و نامربوط با ۴ میلیارد طی ۳ سال...
0 #18 حمید 1399-09-01 20:51
مسئولین بی لیاقت در این دوشهر نه این منطقه به جلو بردن بلکه دهها سال عقب گرد داشتیم از روزی که بازسازی متوقف شد چندین محل واگذار شد که لااقل قیمت روز هر واحد ۳۰۰ میلیون تومان بود از قبیل نماز خانه و توالتها و غیره که به میلیاردها تومن می رسه این پولها تو جیب آقایون رفت بدون ریالی هزینه کرد برای بازار

نوشتن دیدگاه