پالایشگاه آبادان و دلیل آتش سوزی در آن

محمدحسین اردشیری  با بیان اینکه دو گروه مجزا را برای بررسی حادثه پالایشگاه آبادان مامور کردیم، گفت: نتیجه بررسی‌های این دو گروه تقریبا یکسان بود که در حالی نهایی کردن نتایج آن هستیم.

وی تاکید کرد: براساس بررسی‌های انجام شده خسارت چندانی در اثر این آتش‌سوزی ایجاد نشده است، چنانکه تنها بخشی از کابل‌ها و تجهیزات جزیی دچار آسیب شده‌اند و به کمپرسور و پمپ‌ها به دلیل سرعت عمل نیروهای آتش‌نشانی پالایشگاه آسیبی وارد نشده است به گونه‌ای که حتی رنگ این تجهیزات نیز تغییری نکرده است و بزودی این بخش پالایشگاه دوباره وارد مدار می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این اطمینان وجود دارد که این واحد دوباره دچار حادثه نشود، گفت: واحد کت‌ کراکر جدید در زمان بهره‌برداری هم آماده بود،اما چنین اتفاقاتی چندان دور از ذهن نیست و اگر شخصیت مهمی برای بهره‌برداری از پالایشگاه نیامده بود تا این حد موضوع حساس نمی‌شد.

مدیرکل ایمنی، بهداشت و محیط‌ زیست وزارت نفت تصریح کرد: ما به همراه کمیسیون انرژی از این واحد بازدید کردیم و آسیب به گونه‌ای است که راه‌اندازی مجدد آن به سرعت انجام خواهد شد.

وی افزود: علت اصلی حادثه این بود که کنترل این واحد هنوز کاملا مکانیزه نبود و بخشی از آن به صورت دستی انجام می‌شد، اگرچه واحد کاملا آماده به کار بود و راه‌اندازی آن مشکلی ایجاد نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات موثر در این حادثه ازدحام زیاد و شلوغی پالایشگاه به دلیل حضور یک مقام ارشد بود که باعث دستپاچگی اپراتورها شده بود، توضیح داد: سیستم اتوماتیک کنترل راه‌اندازی شده است اما چون کاملا کار با آن جا نیفتاده و بخشی از کنترل به صورت دستی انجام شده است، در عین حال اپراتور مشغول صحبت با رئیس جمهور و پاسخ به سوال ایشان بوده که مقداری گاز از بخشی از کمپرسورها خارج و باعث حادثه می‌شود.

اردشیری اضافه کرد: در اثر حادثه متاسفانه یک نفر کشته شده و دو نفر نیز که آسیب بیشتری دیده بودند هنوز در بیمارستان بستری هستند که امیدواریم در آینده نزدیک و چند روز آینده بهبودی کامل پیدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه به اعتقاد ما دلیل حادثه آبادان یک خطای انسانی بود،گفت: من پیشنهاد کردم به آتش‌نشانی پالایشگاه پاداش داده شود زیرا در کمتر از ۴۰ دقیقه آتش را مهار کرده و اجازه ندادند آتش به جای دیگری سرایت کند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص دلیل معذرت‌خواهی شرکت آلمانی سازنده کمپرسور گفت: آنچنان که ما شنیدیم این شرکت از عدم حضور خود ناراحت شده و نامه‌ای را ارسال کرده که به معنی عذرخواهی تلویحی است و گفته‌اند که آماده ارسال هر نوع کمکی هستند.

مدیرکل ایمنی، بهداشت و محیط‌ زیست وزارت نفت تصریح کرد: مشکل از کمپرسور و دیگر تجهیزات نبود بلکه خطای انسانی باعث ایجاد حادثه شده بود.

وی افزود: شرکت آلمانی برای ابراز همدردی نامه را ارسال کرده و آماده ارسال لوازم یدکی بود که خوشبختانه به لوازم یدکی برای انجام تعمیرات نیازی وجود ندارد.

اردشیری گفت: بعد از سفر خود من، کارشناسان ایمنی و نمایندگان مجلس همه به این نتیجه رسیدیم که خطای انسانی باعث این حادثه بوده است؛ البته موضوع هنوز در حال پیگیری است و بررسی‌های جزئی‌تر ما ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: اگر عکس‌العمل سریع آتش‌نشانی نبود خسارت‌های جبران ناپذیری به تاسیسات وارد می‌شد اما عکس‌العمل سریع آنها باعث شد حتی رنگ کمپرسورها و پمپ‌ها نیز تغییر نکند چه رسد به اینکه حرارت باعث ضعیف شدن آلیاژ آنها شود.

وی اظهار داشت: به دلیل همین تلاش زیاد بود که متاسفانه یک نفر جان باخت و یک ماشین آتش‌نشانی نیز کاملا در آتش سوخت.

مدیرکل ایمنی، بهداشت و محیط‌ زیست وزارت نفت در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که پیش از این مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از عذرخواهی شرکت آلمانی به دلیل تعلل در راه‌اندازی کمپرسورهای فاز مورد بهره‌برداری پالایشگاه آبادان خبر داده بود.

نوشتن دیدگاه