سامانه 198 برای افشای مفاسد

سامانه ارتباط مردمی ۱۹۸ جدیدترین ساز و کار دیوان محاسبات کشور است که از پنجم مرداد با هدف نظارت مردمی بر عملکرد مالی دستگاه‌های دولتی به بهره برداری رسید.

ارزیابی عملکرد این سامانه از استقبال قشر‌های مختلف مردم برای ارتباط با دیوان محاسبات به منظور انعکاس تخلفات و مفاسد اقتصادی حکایت دارد.

بنابر اعلام آقای زهره‌ای معاون امور اجرایی و پشتیبانی دیوان محاسبات کشور در این مدت کوتاه حدود ۶ هزار و ۲۰۰ گزارش دریافت شده که عمده پیام‌های مرتبط با شرح وظایف نظارتی دیوان مربوط به تخلفات در حوزه‌های مالی و اقتصادی است.

اپراتور‌های سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات در مصاحبه با خبرنگار ما تصریح کردند: بیشترین تخلفاتی که در تماس‌های مردمی با سامانه ۱۹۸ گزارش شده مربوط به شهرداری‌ها، سازمان تامین اجتماعی و بانک‌های خصوصی است.

 

فرایند دریافت پیام‌های مردمی در این سازمان از ابتدا تا مرحله صدور احکام؛ مستندسازی از جانب بازرسان، تشکیل پرونده و ارسال آن به دادستانی دیوان محاسبات، صدور دادخواست، ارجاع به هیات‌های مستشاری دیوان و صدور رای را شامل می‌شود.

بنابر تاکید دادستان دیوان محاسبات، آرایی که در مرحله نهایی بررسی پرونده مفاسد اقتصادی صادر می‌شود از مجازات، جبران ضرر و زیان و خسارت‌های وارد شده به بیت المال تا انفصال از خدمات برای مدیران متخلف است.

آقای علی کامیار تصریح کرد: پرونده‌هایی که افراد مرتکب جرم شده باشند برای تعیین و اعمال مجازات به قوه قضائیه ارجاع می‌شوند.

وی همچنین از مصوبه شورای معاونان دیوان محاسبات کشور برای پرداخت مشوق‌های مالی به افشاگران مفاسد اقتصادی در تماس با سامانه ۱۹۸ خبر داد.

”هموطنان عزیز می‌توانند هرگونه فساد و یا تخلف مالی را که در دستگاه‌های دولتی مشاهده می‌کنند از طریق سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور در پایگاه اینترنتی www.dmk.ir و یا در تماس تلفنی با شماره ۱۹۸ اعلام کنند. “

مسئولان دیوان محاسبات تاکید کردند محتوای پیام‌های دریافتی محرمانه تلقی می‌شود و هویت تماس گیرندگان پنهان می‌ماند.

نوشتن دیدگاه