دردسرهای تصمیم غیرکارشناسی در پالایشگاه آبادان

شرکت پالایش نفت آبادان در نظر دارد فاز دوم این پالایشگاه را که همان واحد آیزوماکس است در نزدیکی مناطق مسکونی و فرودگاه شهر آبادان احداث کند.

با این وجود بررسی‌های کارشناسان صنعت نفت نشان می‌دهد این واحد که با فشار بالا یعنی حدود 2500 تا 2700 پی اس آی فعالیت خواهد کرد می‌تواند خطرات بسیار زیادی را برای منطقه مسکونی نزدیک این واحد ایجاد کند.

این واحد پالایشی درست مشابه واحد پالایشی پالایشگاه امام‌خمینی شازند است. دو یا سه سال پیش بود این واحد پالایشی در پالایشگاه امام خمینی اراک وقتی در مرحله اورهال قرار داشت و فعالیتی در آن صورت نمی‌گرفت و زیر فشار نبود دچار آتش سوزی شد و جان چند نفر از متخصصان صنعت نفت را گرفت.

کارشناسان نفتی معتقدند اگر این واحد در شرایطی که با فشار ۲۵۰۰ psi فعالیت می‌کند دچار حادثه شود ابعاد حادثه هراس‌آور خواهد بود.

همین مساله این روزها موجب نگرانی خانواده‌های آبادانی در منطقه ای که این واحد قرار است در نزدیکی محل سکونتشان احداث شود شده است.

 

اما این همه ماجرا نیست. ظاهرا مسئولان پالایشگاه آبادان برای این واحد جدید که در دمای پایین و فشار بالا کار می کند قرار است فلرهایی را با ارتفاع 125 متر در نزدیکی فرودگاه آبادان احداث کنند.

به همین دلیل فرودگاه آبادان نسبت به ساخت این فلرها واکنش نشان داد و اعلام کرد احداث این فلرها با چنین ارتفاعی خطرات متعددی را برای هواپیماهای این فرودگاه ایجاد خواهد کرد.

در این باره شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌ها در خصوص استعلام احداث این فلر آن را «غیر مجاز» دانسته است و در نامه فرودگاه آبادان به پالایشگاه هم غیرمجاز بودن نصب فلرهایی با چنین ارتفاعی ابلاغ شده است.

پس از مخالفت هایی که از سوی شرکت فرودگاه آبادان نسبت به این موضوع اعلام شد علی رضا صادق‌آبادی به عنوان مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراروده های نفتی وارد عمل شد و نامه ای را به مدیرعامل شرکت فرودگاه های ایران نوشت.

صادق آبادی در نامه ای که در تاریخ دوم مهر ماه سال جاری خطاب به رحمت الله مه آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نوشته ، اعلام کرده است که به منظور طرح تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان و جمع‌آوری واحدهای قدیمی ساخت واحدهای جدید پالایشگاهی در داخل مجموعه پالایشگاه آبادان در دستور کار قرار گرفته که این واحدها نیازمند فلرهایی با ارتفاع 125 متر از سطح زمین هستند.

صادق‌آبادی بدون توجه به نامه‌نگاری قبلی شرکت فرودگاه‌ها درباره غیرمجاز بودن نصب فلر با چنین ارتفاعی در این نامه تاکید کرده است که در حال حاضر عملیات اجرایی آن در دستور کار قرار گرفته و در مدت 18 ماه آینده نصب و در 30 ماه در سرویس قرار می گیرد.

 

در همین رابطه یک منبع آگاه در شرکت پالایش نفت آبادان گفت: ظاهرا به دلیل مسائل ایمنی در ابتدا مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی با احداث این واحد با چنین مخاطراتی مخالفت کرده است اما با سماجت برخی از مسئولان پالایشگاه آبادان در نهایت وی با احداث این واحد در همین مکان فعلی موافقت کرده است.

این منبع آگاه تصریح کرد: به جای ساخت این واحد که در طرح اولیه آن آمده است برای تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان چنین تصمیمی اتخاذ شده، مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش می‌توانستند پالایشگاه خوزستان را که تنها یک قطعه زمین فنس کشی شده است آماده و این واحد را در آنجا احداث کنند؛ اما بنا به دلایل نامشخصی این تصمیم اتخاذ نشده است؛ در حالی که پالایشگاه خوزستان عملا هیچ وجود خارجی ندارد و فقط یک اسم از آن وجود دارد.

این منبع آگاه خاطرنشان کرد: بهتر آن بود که مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قبل از موافقت با این تصمیم به محل احداث این واحد می‌آمد و از نزدیک مناطق مسکونی نزدیک این واحد را مشاهده می‌کرد تا شاید در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

نوشتن دیدگاه