جایگاه گردشگری در برنامه های تبلیغی داوطلبان نمایندگی مجلس دهم در آبادان

ارائه برنامه راهبردی برای رونق صنعت گردشگری در برنامه های تبلیغی کاندیدا های مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه آبادان، اروندکنار و چوئبده را می توان به عنوان حلقه گمشده در تبلیغات بیشتر نامزدها بیان کرد.

بر اساس اهداف کمی و چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران در توسعه گردشگری، سهم ایران از شمار گردشگران جهان از 9 صدم درصد در سال 83 باید به 1.5 درصد در سال 1404 یعنی حدود 20 میلیون گردشگر افزایش یابد.

بر این اساس، سهم ایران از درآمد گردشگری جهانی نیز از هفت صدم درصد سال 83 باید به دو درصد در سال 1404 افزایش یابد به گونه ای که ایران در سال 1404 سالانه نزدیک به 25 میلیارد دلار از صنعت گردشگری درآمد کسب کند.

بر اساس آمار سازمان جهانی جهانگردی (WTO)، فرانسه با 83 میلیون گردشگر، ایالات متحده آمریکا با 67 میلیون، جمهوری خلق چین با 57.5 میلیون، اسپانیا با 57.7 میلیون گردشگر و ایتالیا با 46.4 میلیون گردشگر خارجی، در ردیف پنج کشور برتر جهان در سال 2012 در زمینه جذب گردشگر قرار گرفته اند.

بر اساس این آمار، ترکیه با 35.7، آلمان با 30.4 ، انگلستان با 29.3، روسیه با 25.7 و مالزی با 24.7 میلیون گردشگر، در ردیف کشورهای ششم تا دهم در جذب گردشگر در سال 2012 قرار گرفته اند.

 

کلیسای سورت گاراپت آبادان در همسایگی مسجدی در آبادان، پل کابلی آبادان به عنوان نخستین پل کابلی واقع در خشکی در جهان، مدرسه مهرگان، بقعه خضر، موزه آبادان، مسجد رنگونی ها، سینما نفت و ساختمان آموزشگاه فرهنگ را می توان از مکان های دیدنی و تاریخی شهرستان آبادان به شمار آورد.

در بخش گردشگری صنعتی نیز، پالایشگاه نفت آبادان از نخستین واحدهای بزرگ صنعتی کشور است که از نظر تنوع تولید از بزرگ ترین پالایشگاه ها و دارای فرآورده های بیشتر از مراکز بزرگ صنعت نفت دنیا محسوب می شود.

تعداد تولیدات این پالایشگاه بر اساس گفته ها، بیش از 100 رقم ذکر شده و از آن میان می توان نفت چراغ، نفت کوره، قیر، نفت، گاز، نفت سفید، بنزین اتومبیل، هواپیما و جهت سوخت دیزل، سوخت کشتی و انواع حلال ها را نام برد.

شرکت سهامی پتروشیمی آبادان نیز مجتمع پتروشیمی مرکب از هفت کارخانه می باشد که فرآورده هایی از قبیل اتیلن، کلر، سود سوزآور، پلی وینیل کلراید و مانند آن تولید می کند. وجود شرکت شیلات جنوب، کارخانه های متعدد رنگ سازی، ظروف آلومینیوم و غیره سبب رونق صنایع در این منطقه شده و مهم ترین معادن این شهرستان معادن نفت و گاز است که در اکثر نقاط وجود دارند و منابع نمک آن نیز به علت رسوبات دریایی فراوان است.

به لحاظ بندری بودن آبادن و وجود منطقه تجاری و وی‍‍ژه اقتصادی اروند این شهرستان در تمامی فصول سال میزبان شمار زیادی مسافر است.

 

بازار چه های شهر آبادان اعم از خیابان امیری ،بازار بزرگ شهر، بازار کویتی ها و دیگر مناطق تجاری این شهرستان نیز از دیگر جاذبه های گردشگری این شهر تاریخی است.

بر اساس نظر کارشناسان صاحب فن، ورود یک گردشگر به مقاصد گردشگری، 10 شغل پایدار ایجاد کرده و توسعه صنعت گردشگری، رونق پایدار آن مقصد گردشگری را به همراه دارد.

تبلیغات انتخاباتی بیشتر نامزدهای انتخاباتی در حوزه انتخابیه آبادان، چوئبده و اروندکنار بیشتر از همه چیز با تکیه بر موضوعاتی نظیر عمرانی و آبادانی و اقتصاد بیان شده است و به جرات می توان گفت به ندرت در این تبلیغات، سخنی از برنامه ریزی در راستای رونق گردشگری به چشم بخورد.

برنامه های نامزدهای انتخاباتی اگرچه بیانگر افق دید کاری و فعالیت آنها استف ولی این افق بر اساس مصوبات گذشته که ناتمام مانده است ترسیم شده است.

بیشتر برنامه هایی نیز که در بروشور های انتخاباتی بین شهروندان توزیع می شود در اصل برای بیان ضعف نماینده قبلی و ادامه کار های ناتمام نمایندگان گذشته است، این افق دید را در تحلیل برنامه های کاندیدا های مجلس دهم شورای اسلامی به وضوح می توان دید.

 

' انتخابی نو، آبادانی آباد'، ' آبادانی دیگر می خواهم برای ... ' و ' آبادان وفادارتم' از شعارهایی است که در تبلیغات امسال نامزدها خودنمایی می کند.

کلمه ' آباد ' در بیشتر شعار های تبلیغاتی دیده شده است که بیانگر و تاکید بر آباد نبودن این شهر می باشد، این شعارها نیز به صورت کلی بیان شده است و برنامه خاصی برای آبادانی تعریف نمی کنند، جای برنامه ای که در امتداد رونق و آبادانی شهر تعریف شود خالی است.

گر چه نزدیکی کلمه آباد به آبادان می تواند دلیل اصلی انتخاب آبادا در شعار و یا اسلوگان های تبلیغاتی باشد ولی باید پذیرفت که شعارها در راستای خواسته ها و نیاز شهر انتخاب شده است.

شعار تبلیغاتی بازگشت نخبگان،خروج نخبگان را به اذهان متبادر می سازد، چنانچه منظور و هدف این شعار ایجاد محیط مساعد برای بقاء و بازگشت نخبگان باشد، اشاره به توسعه فرهنگ به گارگیری نخبگان و مدیریت درست منابع در عمل می باشد، اما چنانچه انتخاب کنندگان این شعار با هدف ورود نخبگان و یا تیم نخبه ای که در راس هرم برنامه های این کاندیدا باشد، بیانگر تعریفی از یک نقطه شروع در دایره فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و علمی است که به هر سو شعاعی دارد و متمرکز نیست.

تبلیغات نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه ساعت 8 صبح به پایان می رسد و پرونده فعالیت های تبلیغی و همچنین آگاهی مردم به اصلح بودن هر یک از کاندیدا ها محک زده می شود، گر چه به خدمت صادقانه تک تک همشهریان آبادانی اعتقادی راسخ است اما میزان رای ملت است.

نوشتن دیدگاه